Pitlochry

Igår, lördag, gav vi oss iväg ifrån Edinburgh med halvelva tåget norrut mot den lilla byn Pitlochry. Den är som en port mot det mer storslagna Högländerna. Tågresan tog nästan två timmar, bland annat så åkte vi över den stora järnvägsbron Forth Rail Bridge som för oss över floden Forth och vidare norrut. Väl framme i Pitlochry lämnar vi våra väskor på hotellet, som för övrigt låg cirka 30 sekunders gångväg från stationen, för att ge oss ut på byn och utforska den. Den består av en genomfartsväg och två lite större tvärgator och en massa butiker, restauranger, pubar, hotell, med mera samt en massa turister. Vi strosade fram och tillbaka på gatan, tog en lunch på Victorias, där jag åt en av de bästa sandwiches som jag någonsin har ätit. Efter det blev det dags att checka in på hotellet.

Nu hade vi fått reda på att det finns en fin promenad ned till den närliggande floden med en smal hängbro över. Vi vinglade oss över den och gick vidare på andra sidan.Så småningom kommer vi fram till en lite större damm med ett vattenkraftstation och en fisktrappa vid sidan av. Vi kunde se några fiskar i trappan även om det inte är allra bästa säsong för det. Vi promenerade tillbaka mot byn och upp på hotellet för att vila benen.

PitlochryRiver

PitlochryRiverInger

Kvällen blev rolig med middag på The Old Mill. Mycket folk, full fart, levande musik, mycket mat och dryck.

Idag, söndag, blev det först och främst det man i huvudsak gör i Skottland som turist, vi besökte ett Whisky destilleri. Strax utanför Pitlochry ligger Blair Athol Distillery. De tillverkar framför allt blended Bell Whisky, men nu skulle vi undersöka deras maltwhisky som heter just Blair Athol. Den exporteras endast till tre länder utanför Skottland, till Norge, Sverige och Schweiz. Besöket bestod av en guidad tur runt anläggningen där vi får veta allt om hur de tillverkar Whiskyn. Turen avslutas med en liten provsmakning och besök i deras butik.

BlairAtholInger

Efter besöket på destilleriet så blev det en långpromenad upp förbi Blair Athol Palace Hotel och vidare uppför de gröna kullarna. Framför oss hade vi bergen och nedanför oss ligger byn och floden i dalen. Det blev ingen jättetur men cirka trettio minuters vandrande uppför sluttningarna till en liten utsiktspunkt. Vi ser gröna kullar med lite får och ljungbeklädda bergssluttningar. För övrigt så kan jag också nämna att de tillverkar smycken av ljungens skaft här i Pitlochry på ett ställe som heter Heathergems. På vägen nedåt igen så följer vi landsvägen igenom den ändå mindre byn Moulin, med en lämplig pub för en vätskepaus. Resten av dagen fördriver vi med lite mer promenerande runt omkring i Pitlochry utan att egentligen göra något särskilt. Vi försökte få syn på den utrotningshotade röda ekorren men det lyckades inte.

PitlochryView

Nu sitter vi på hotellrummet och funderar över den fortsatta resan norröver.