Onsdagsturism

Morgonrutiner består av vi möter Bosse utanför vårt rum för att gå ned till stora matsalen där det bjuds på frukost. Det är en stor frukostbuffé med det mesta man kan tänka sig vilja ha på frukosten. Det är mycket fräscht och gott, både för stora och små människor.
Efter frukosten hade vi tänkt oss att ta oss med bilen uppför den västra bergssidan på dalen för att få oss nya fina utsikter. Det visade sig dock att vägen är avstängd, den är alltför riskabel för att släppa ut turister på med sina enklare hyrbilar. Så det blev inget av med det. Istället tog vi den gamla kustvägen österut mot Maspalomas. Först blev det ett stopp på vägen i turistorten Puerto Rico. Där ligger hotell och lägenheter på bergssidorna likt en naturformad amfiteater ovanför en stor strand med många parasoller. Vi tog en kortare promenad innan vi for vidare på vägen.

Vi kom fram till Maspalomas och lyckades snabbt att hitta en parkering i ett parkeringshus alldeles bredvid naturreservatet för sanddynerna. Här hittar vi ett fantastiskt naturområde med en sanddyner, en lagun samt en palmskogar som omger området. Jättefint och annorlunda naturupplevelse. Dessutom finns här också en stor sandstrand i anslutning till sanddynerna. Det här ligger på Gran Canarias sydligaste udde, längst ut på udden står det en stor fyr som talar om att Gran Canaria ligger här.

Tillbaka på hotellet tog vi oss ett dopp i poolen innan det blev dags att gå in och göra sig i ordning inför kvällens middag. Nu hade Inger sett ut två alternativ på restauranger så att vi inte skulle irra runt hela kvällen i byn och leta efter mat. Vi fastnade på det lilla stället i backen upp till utsiktsplatsen. Det heter La Cucina och erbjöd Italienskt på menyn. Lustigt nog är det väldigt många som har Italienskt på menyn här.

I vilket fall som helst så visade det sig att det var ett roligt litet ställe. Vi sitter ute på gatan (inga bilar) utanför restaurangen och ser in i restaurangen som i stort sett bara är ett kök och en serveringsdiskarna. Det finns inga bord inomhus. Det är ett fönster där vi sitter och innanför det står kocken, som brister ut i fantastisk solosång till musiken som spelas på CD:n. Vi har hamnat på en kombinerad konsert och restaurang. Maten var dessutom jättegod.

På hemvägen stannar vi till på ett annat ställe som också erbjuder Live musik, fast här är det två spanska killar som sitter och spelar gitarr och sjunger. Vi har ingen aning om vad för musik det är eller vad de sjunger om, men ett trevligt inslag i byns nattunderhållning är det dock.

Sandiga hälsningar från Mikael, Inger och Bosse (The three)