Kall resa till Luleå, Jokkmokk, Jukkasjärvi och Kiruna

Hej läsare

Inger och jag var på en resa i början på februari, närmare bestämt 1 till 5 februari 2017. Vi hade anmält oss till en gruppresa med NT Resecentrum till Luleå, Jokkmokk, Jukkasjärvi och Kiruna. Vi hade gått och gruvat oss lite inför eventuell kyla som det kunde vara i de trakterna, det kan ju vara så kallt som ner till minus 40 grader. Vi hade dock tur, det blev inte särskilt kallt någon gång, ca 5 – 6 minusgrader som kallast när vi var utomhus som längst. Men vi börjar från början, jag ska försöka sammanfatta dagarnas händelser. Tyvärr så skrevs de tre sista dagarnas händelser ned först nu i April 2017 så minnesbilderna börjar bli lite diffusare.

Det finns också ett gäng bilder att titta på.

Onsdag

Det började med en riktigt tidig morgon. Bussen till Arlanda ska avgå kl. 03:30 ifrån resecentrum så det blev att stiga upp tidigt och kasta sig iväg i taxin. Bussresan till Arlanda sov vi mest, men väl framme på Arlanda efter incheckning och säkerhetskontroll så blev det en frukost på ett fik innan flyget avgick till Luleå. Framme i Luleå möts vi av vår reseledare som ska lotsa oss runt under de kommande dagarna. Vi hade tur, fick vårt rum på en gång och kunde packa upp vårt lilla bagage.

Så småningom efter lunchen så samlades vi alla för en promenadtur runt i Luleå. Luleå är residensstad för Norrbottens län och stiftsstad för Luleå stift. Vi tittade på de få gamla historiska byggnader som finns kvar efter stora branden 1887 samt de byggnader som tillkommit sedan dess. Vi kan nog säga att Luleås moderna historia inte är mycket äldre än sedan sekelskiftet 18-1900 talen. En av byggnaderna som vi tittade in i var naturligtvis Luleå domkyrka som var färdigbyggd 1893. Vi promenerade runt någon timme och blev lite smått nedkylda, men promenaden avslutades på Norrbottensteatern med ett studiebesök i verkstäder och besök hos teaterchefen Elisabeth Lax.

Dagen avslutades med lite vilotid innan en middag intogs på restaurangen i Norrbottensteatern. Därefter var vi alla trötta efter en lång dag så nu gick vi alla och la oss.

Torsdag

Efter lite sovmorgon och god frukost så gav sig delar av gruppen ut på tidig promenad på isvägen på älven runt udden med Luleå centrala delar. Även vi tog oss ut en stund på isen för att pröva på lite sparkåkning innan det blev dags att samlas i bussen för sightseeing och utflykt i Luleå trakten. Vi inledde turen med ett besök till Silverpaviljongen, en plats, ett rum, bestående av snö, is och stålrör. Meningen var att det skulle bli en fin isskulptur men med det mildväder som nu rådde så var det lite stelare och tråkigare. Åter i bussen åkte vi ut ur staden mot Friluftsmuseet Hägnan för god lunch på värdshuset Fägnan. Så småningom så anslöt en guide för att lotsa oss till och igenom världsarvet Gammelstads kyrkstad.

Det är en av få bevarade kyrkstäder i Sverige. Det har funnits 71 stycken, nu finns det endast 16 stycken bevarade. Gammelstads kyrkstad har flest bevarade stugor, hela 405 stycken med totalt 552 kammare. Det är en samling med små rödmålade stugor utefter trånga gator med Nederluleå medeltidskyrka som central punkt bland alla stugorna. Kyrkbyn är mer än 400 år gammal och syftet med är att de som bodde långt borta skulle ha möjlighet att hinna till kyrkbesöket innan det var dags att återvända hemåt igen. Man stannade en, två nätter, dels för själva kyrkbesöket men också för att träffas och umgås med sina släktingar, vänner och andra. De flesta bodde relativt ensligt på sina gårdar förr i tiden innan bilens intåg i vårt moderna samhälle. Kyrkstugorna är än idag privatägda och fortfarande idag så används de några gånger om året då kyrkstugeägarna smalas för kyrkbesök, marknader och andra aktiviteter. Det är fortfarande ett levande kulturarv.

Efter ytterligare sightseeing igenom Luleå, på återvägen till hotellet, åkte vi bland annat förbi SSAB järnverk, universitetsområdet, gamla fina bostadsområden så nu känner vi Luleå utan och innan.

Kvällen avslutades på en liten restaurang vid Lövskärs fiskehamn cirka 5 kilometer utanför centrala Luleå. Restaurangen heter Hamnköket i Lövskär och drivs av en engagerad Walesare. Vi fick en god lax fiskad i skärgården utanför Luleå. Kvällen avslutades sen på puben vid hotellet innan det blev sängdags.

Fredag

Idag lämnar vi Luleå för färd mot Kiruna, men vi stannar på vägen framförallt i Jokkmokk för besök på deras årliga vintermarknad. Alltså det startar med tidig avresa med bussen från Luleå. Första lilla sightseeing vi gör på vägen är att ta en sväng in i Boden förbi de gamla regementena. Mycket av dem är numera nedlagt men det finns dock en del militärt kvar i Boden.

Första egentliga stoppet blir på polcirkeln. Den ser man ju inte men det är utmärkt vid en rastplats var den beräknas gå. Polcirkeln är där solen inte går ner vid sommarsolståndet samt inte går upp vid vintersolståndet. Norra polcirkeln ligger på 66˚ 33′ 38″
Där stannade vi och tog en förmiddagsfika i alla fall. Samtidigt så kommer också försvarsminister Peter Hultqvist och stannar med en annan bussresa. De är ute på någon slags internationell konferens om polartraktens militära situation eller något liknande.

Vår färd fortsätter mot Jokkmokk vilket vi anländer till vid ca. tio-tiden. Nu får vi ett antal timmar på oss med att besöka marknaden med alla knallar och andra begivenheter, utställningar av olika hantverkare runtomkring i Jokkmokk och det Svenska fjäll- och Samemuseet Ájtte.

Svenska fjäll- och Samemuseet är ett fint museum som berättar om naturen och folklivet i fjällen, främst då Samekulturen men även om de olika nybyggare som kom till Norrland för att bryta ny mark och bygga upp nya samhällen.

Så småningom så återsamlas gruppen för vidare färd mot Kiruna. Nu har det börjat mörkna så det blir inte så mycket att se under färden vilket blir lite långtråkigt. Det är stora avstånd tycker vi sörlänningar men de verkar inte bekomma guiden, hon pratar på om det mesta som vi åker förbi. Vi stannar dock på en restaurang i Gällivare med utsikt över Dundrets skidanläggning. Efter god middag med efterrätt så fortsätter färden de sista milen mot Kiruna.

Väl framme i Kiruna händer det inte så mycket mer den här kvällen.

Lördag

Den här dagen visar sig bli en fullspäckad dag med flera aktiviteter och utflykter. Det börjar med en mindre rundtur i bussen i Kiruna stad, men vi har otur med vädret, det är väldigt dimmigt så en del fina utsikter som vi skulle se blir det ingenting med. Istället får vi uppleva ett frostigt och väldigt vitt Kiruna. Det är väldigt fuktigt i luften och några minusgrader så all fukt fryser fast på trädgrenar och annat och bildar väldigt fina mönster.

Vi fortsätter ut ur Kiruna mot Jukkasjärvi för lite turistande även där. Först ett litet besök i deras lilla träkyrka med fina altartavlor av Bror Hjort. Ett fint besök. Sedan åker vi in i Jukkasjärvi till det stora ishotellet. Ett märkligt ställe dit turister i massor vallfärdar för att dels övernatta i de kalla rummen men även bara för att beskåda själva hotellet och alla dess fina isskulpturer. Det finns också möjlighet att gifta sig i hotellets lilla kapell. Men enligt guiden som visade oss runt så blir dessa vigslar dock relativt korta.

Tillbaka till hotellet för en kortare vilopaus innan vi samlas för att ta oss ut på ett annat äventyr. Nu ska vi ut och åka snöskoter i mörkret. För min del, Mikael, så ska jag få köra själv vilket blir för första gången som jag kör en sådan. Inger får åka med bakpå i en släde tillsammans med en del andra. En kul upplevelse att få köra även om det inte blev så våldsamt höga farter vid det här tillfället. Turen avslutas i en träkåta med eldstad där vi får smaka på diverse köttbitar och kaffe på norrländskt vis, det vill säga med en ostbit i.

Kvällen avslutas med en gemensam middag på Bishops Arms som hör ihop med hotellet.

Söndag

Idag är det hemfärd men först så ska vi besöka två ställen i Kiruna som man inte får missa om man är där på besök. Dels ska vi göra ett besök i den stora järngruvan och dels så ska vi titta till Kiruna fina kyrka. Vi börjar med gruvan. De har en besöksgruva på 540 meters nivån, dvs. 540 meter ner i backen som vi som turister får besöka. För att ta oss ner till gruvan åker vi en vanlig buss rakt in i gruvan på vanliga vägar som slingrar sig nedåt. Där har de ett stort besökscentrum med stor filmsal, guidad tur, kaffe och ett gruvmuseum. Men den aktuella järnmalmsbrytningen försiggår på betydligt större djup, ca 1300 meter ner i backen. Ett mycket intressant besök måste jag säga.

Avslutningsvis så åkte vi upp igen och bort till Kiruna stora fina träkyrka. Också väl värt ett besök nu, eftersom den kommer att plockas ned och uppföras igen på någon annan plats längre bort ifrån järnmalmen och gruvan. Det är ju inte bara kyrkan som ska flyttas det är många fler byggnader och personer som berörs av den stora stadsomvandlingen som är aktuell i Kiruna. Så om man ska se något av det gamla ursprungliga Kiruna gäller det att passa på nu innan det blir ett annat nytt Kiruna vid sidan av.

Allting avslutas sedan på Kiruna flygplats med en lunch innan planet tar oss hemåt till Arlanda igen och bussfärden tillbaka till Norrköping.

Som sagt, det finns också ett gäng bilder att titta på.

Vårhälsningar som skulle kommit tidigare