Berlin dag 11, 12 och 13

Vad har vi gjort de senaste dagarna?

Vi har tagit oss till Berlin och börjat undersöka den här storstaden också. Det har vi gjort både grundligt och från ovan. Vi återkommer till det så småningom, istället så börjar vi från början och tar en sak i sänder. Vi kom till Berlin i onsdags eftermiddag. Det regnade och var kallt. Inte vad vi hade hoppats på,men det är bara att gilla läget och anpassa sig till förutsättningarna. Efter en kort promenad till hotellet, Best Western Hotel Berlin-Mitte och incheckning så blev det dags för nya äventyr.

Det blev en rask promenad till det nygamla riksdagshuset i Berlin. Vi hade bokat in oss på ett besök i den nyuppförda domen ovanpå riksdagshusets tak. Domen är istället för den kupol som brann ned vid den stora branden 1933. Det nya är otroligt häftigt och spektakulärt på alla sätt och vis, samtidigt som det har blivit den mest besökta parlamentsbyggnaden i hela världen.

20140528_174234

Regnvädret satte dock stopp för alla fina vyer ut över Berlin.

20140528_174730de nu

Torsdag

Den första hela dagen började med en promenad till det höga TV-tornet vid Berlin Alexanderplatz. Vi tog hissen upp till utsiktsplattformen där vi kunde se ut över hela Berlin. Vi kom upp till 203 meters höjd. Hela tornet är dock 368 meter högt. Det är ett av Europas högsta byggnadsverk. Om det hade varit klart väder så hade vi nog sett ännu bättre än vad vi gjorde nu.

Efter en lunch och ytterligare promenad upp för Unter den Linden och förbi det finna torget Gendarmenmarkt med de två kyrkorna och konserthuset så hamnade vi till slut vid minnesplatsen för de mördade Judarna under Nazismens regim i Tyskland. En stor och märklig plats med 2711 svartmålade betongblock som ska symbolisera den enorma mängd människor som mördades, Under monumentet finns ett dokumentationscentrum som delvis försöker beskriva omfattningen av förintelsen samt delta i insamlandet av historien kring den förskräckliga händelsen så att det inte ska gå att glömma det.

Tillslut så tog vi oss tillbaka till hotellet i alla fall. Då var vi rejält trötta i våra ben och fötter. Vi börjar förstå att Berlin är en stor storstad.

Fredag

Efter torsdagens trötthet i benen så beslöt vi att idag åka buss istället. Vi köpte oss biljetter till en rundtursbuss som vi kunde hoppa av och på vid olika hållplatser. Första stoppet blev vid slottet Charlottenburg och dess fina barockträdgård.

Nästa stopp blev på Kurfürstendamm, den stora shoppinggatan i Berlin. Här fick vi oss till livs en mycket god Apfelstrudel. Dessutom han vi med ett kortare besök på KaDeWe, ett mycket stort varuhus, typ NK i Stockholm eller Harrods i London.

Kaiser Wilhelm Gedachtnis Kirche

Sen blev det ett stopp vid Postdamer Platz och Sony-Center, det har ett häftigt tak. Det är ett sort inomhus torg kring byggt av bland annat Sonys Europa kontor, hotell, restauranger, biografer och butiker.

Därifrån promenerade vi vidare mot Checkpoint Charlie, fast på vägen fastnade vi vid Topographie des Terrors och dess utomhusutställning om nazismen och dess propaganda i Berlin 1933 till 1945. En utställning som beskriver nazismens utveckling i Tyskland generellt sett och i Berlin specifikt. Utställningen går längs med Niederkirchnerstrasse där det också finns en längre bit av Berlinmuren kvar.

Efter det var det bara en kort bit kvar till Checkpoint Charlie. En av gränsövergångarna mellan det forna Öst- och Västtyskland.

Till sist tog vi oss tillbaka med bussen till Brandenburg Tor som lyste så fint i kvällssolens sken.

Nu har vi bara en dag kvar här i Berlin innan vi startar resan hemåt.